تصمیمی شجاعانه برای نمایش قصه‌های شفا

مسعود دهنوی، یکی از کارگردان‌های سریال «گره» با بیان اینکه نخستین باری است که صدا و سیما و آستان قدس رضوی تصمیم گرفته‌اند اتفاقات و روایات مربوط به شفایافتگان را در رسانه ملی نمایش دهند، می‌گوید: سال‌های قبل، روایت‌های مربوط به شفا و کرامات امام هشتم(ع) به این شکل روشن و واضح در تولیدات رسانه‌ای نبود و بیشتر به صورت نقل قول در بین مردم، دهن به دهن می‌چرخید اما امسال این تصمیم شجاعانه و خوب گرفته شد. 
این فیلمساز خراسانی ادامه می‌دهد: من توفیق ساخت هفت قسمت از این سریال را داشتم. فشردگی زمان تولید و رساندن آن به پخش در ماه رمضان، جزو سختی‌های کارمان بود اما با عنایت امام رضا(ع) اتفاقات شیرینی در مسیر تولید برایمان افتاد که تجربه دلچسب و ماندگاری بود.
وی درباره جزئیات ساخت چند اپیزود از این سریال توضیح می‌دهد: ما در سه شهر تهران، مشهد و دزفول فیلم‌برداری داشتیم که روایت‌هایمان مربوط به این مناطق بود. بازیگران خوب تئاتر را در کنار بازیگران ناشناخته انتخاب کردیم و با توجه به محدودیت زمان تمرین، خوشبختانه به یکدستی 
در بازی‌ها رسیدیم.
این مستندساز خاطرنشان می‌کند: برای تولید سریال گره چهار کارگردان همزمان با هم در حال تولید بودیم و کلیتی واحد داشتیم اینکه فضا بایستی حکایت‌گونه باشد یا نریشن و پلان‌های خاصی داشته باشیم که در بین کارگردان‌ها مشترک بود اما هر گروهی، شیوه خاص تولید خودش را داشت و قرار هم بر این بود که هر کارگردانی با توجه به زاویه دید منحصر به فرد خودش، قسمت‌ها را
 بسازد. 
دهنوی با تأکید بر اهمیت باورپذیر بودن قصه‌ها خاطرنشان می‌کند: سعی  کردم این باورپذیری را در بازی‌ها نشان دهم، ضمن اینکه شکل کار داستانی بود. اپیزودهایی که ساختم، نماهای بسته بیشتری دارد چون این اتفاقات مربوط به داستان آدم‌ها می‌شود به همین دلیل باید آدم‌ها را نزدیک‌تر دید.
او با تأکید بر پرهیز از نمایش غلوآمیز روایت‌ها می‌گوید: همه این داستان‌ها واقعی هستند و عمدتاً بر پایه تصادف بنا شده‌اند در حالی که قاعده تصادف در فیلم‌نامه، نهی شده و اگر قرار است اتفاقی صورت بگیرد باید علت و معلولی باشد در حالی که معجزه، جز تصادف نیست بنابراین فرم ساختاری ما باید تغییر می‌کرد بنابراین روابط علی و معمولی را پیش از لحظه شفا، پررنگ کردیم. 
مردم ما لحظه شفا را قبول دارند چون شاهد یا شنونده این ماجرا 
بوده‌اند. وی در پایان اظهار امیدواری می‌کند ساخت این سریال، قدمی مؤثر برای ساخت آثاری با این مضامین باشد و با بودجه و زمان کافی بتوان آثار باکیفیت‌تری ساخت. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.